25.11.08

Tarragona: Nanos "El marquès"


Aquesta aquarel·la de 60 x 45 és una obra amb motius i temàtica tarragonina.
Hi ha representades les figures de la Víbria, un dels Nanos Vells de la ciutat: “El Marquès”. També hi ha una representació castellera i com no la Catedral.
He volgut fer una breu descripció d’aquests diferents elements i crec que dins la brevetat és prou interesant i curiós.
També vull comentar que la descripció de les figures de la Catedral ho he fet en castellà, doncs he copiat una part de cada figura tal i com està escrit al llibre de referència.
Dels castells no faig cap descripció, donat que és molt a l’abast de qualsevol persona interessada en el tema. De tota manera podeu fer aquest link i anireu al web castelle
r: http://www.lawebdelscastellers.com/

Nanos: http://usuarios.lycos.es/nntgn1991/

La primera notícia dels primitius Nanos de Tarragona és del 1844.
Els portadors dels Nanos foren assalariats fins a l’any 1986.

El marquès:
Segons Alegret és “El Duc”.
Salvat diu que és la caricatura de José Antonio de Castellarnau.
Alegret diu que és la caricatura de Bernat Verderol, escultor de qui es creu que fou el dissenyador i constructor dels Nanos.
La senyora del marquès, segons Alegre té la caricatura d’una senyora que vivía a la carretera de Barcelona de renom “La Clepsa”.

La Víbria: http://ca.wikipedia.org/wiki/Víbria_de_Tarragona

(aquesta referència esta extreta del llibre “Santa Tecla. Les Festes de Santa Tecla: Identitats tarragonines”, d’Arola Editors.
De les bèsties de foc, és l’únic element del Seguici de Tarragona que no té cap antecedent històric.
La primera referencia histórica a una víbria és del 1399, quan la de Barcelona participà en les festes de coronació del rei Martí l’Huma, celebrades al palau de l’Aljaferia de Saragossa. Les descripcions de l’època permeten comprovar que la víbria era una bèstia que llençava foc per la boca i que participava en una lluita contra molts homes armats, fets que demostren la seva ferotgia. La seva participació en coronacions i entrades reials ha estat interpretada com una manera de vincular la monarquía i el món cavalleresc.


Catedral:
Les quatre figures de la portada de la Catedral, pintades a l’obra són: “Zacarías, Isaías, Moisés y David”
La descripció que faré a continuació està extreta del llibre de José Sánchez Real “Los personajes de la portada de la Catedral de Tarragona” i será en castellà tal com està descrit al esmentat llibre.
En aquestes dues web podreu trovar informació de la persona i obra.
http://www.terra.org/articulos/art02081.html
http://dialnet.unirioja.es/servlet/extaut?codigo=5911

Zacarías:
Barba y bigote partidos en dos. Peinado con la raya en medio.
Túnica y manto recogido.
Descalzo.
Cartela sujeta por delante con las dos manos. Cruza desde el hombro izquierdo hacia el lado derecho. Solo se puede leer bien el principio, ya que está rota a la altura del hombro, que dice:
ZACARIAS: NUPL…(?)..


Isaías:
Barba y bigote peinados. Pelo liso con raya en medio.
Túnica y manto recogido con la mano derecha. Descalzo. Cartela caída, sujetada en un extremo con la mano izquierda. En la superficie se lee:
YSAYAS: ECCE: V

Moisés:
Barba y bigote cuidado. Peinado a raya entrada. Manto y túnica. Descalzo. El artista lo representa con dos salientes frontales sobre el pelo, dos protuberancias, como símbolo de los rayos de luz que salían de la cabeza de Moisés en su primer descenso del monte Sinaí de acuerdo con la descripción que se hace en el Éxodo.
Por delante de él, sujetándolas con las dos manos dos tablas, que son sus atributos, formando como un libro abierto. En una parte se lee, en cuatro líneas:
NON: HA
BEBIS:
DEOS: A
LTER NOS
(No tendréis otro Dios que Yo)
En la otra, también en cuatro líneas, se escribió:
HONRA: P
ATREM
TU (um): ET
MATRE (m)
(Honra a tu padre y a tu madre).

David:
Más alto que sus acompañantes. Barba partida cuidada. No lleva túnica y manto como los demás, sino un vestido talar, cuidadosamente abotonado por delante, con decenas de pequeños botones.
Espada mandoble, a la izquierda, pendiente de un tahalí en bandolera, decorado con remaches y hebilla, sujeto al hombro derecho. A la derecha daga al cinto, adornado con rosetas y vistosa vaina.
Sobre los hombros esclavina con cierre. Cubierta la cabeza con una corona. És el único que está calzado. Tiene las manos vacías pero hay señales de que tuvo en ellas, como todos los otros personajes del Antiguo Testamento, una cartela en la que habría un texto sagrado relacionado con su personalidad o quizás en la mano derecha un cetro y en la mano izquierda un rollo medio desenrollado con unas palabras.

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